keskiviikkona, tammikuuta 12, 2011

Terveellistä herkkua


Meidän perusarkiruoka on aika usein jotain kasviksia ja proteiiniä. Kasvis voi ola salaattia tai lämmin vihannes. Proteiini taas kalaa, kanaa, lihaa tai tofua. Joskus koko setti on yhdessä paketissa wokkina tai keittona, mutta yleensä kahtena osana.

Salaatin perusainekset ovat salaatinlehdet (yleensä luomua), tomaatti (yleensä suomalaisia), kurkku, paprika ja lisäksi usein avokadoa. Päälle tulee pähkinöitä ja siemeniä sekä oiiviöljyä. Lisänä voi olla myös juustoja. Lämpiminä kasviksina keitetään mm. papuja, pinaattia, porkkanoita ja parsakaalia. Pannulla taas kypsenevät esim. munakoiso, kesäkurpitsa, bataatti, sipuli, purjo, paprika ja valkosipuli. Myös sienet ovat hyviä paistettuina.

Eilinen setti sisälsi vihanneshöystöä, keitettyjä papuja ja ahvenfileitä (Pirkan pakaste, nahaton ja todella ruodoton). Vihanneshöystössä oli juuri edellä mainittuja vihanneksia ja mausteena vuorisuola, sitruunapippuri ja provencen yrtit. Pavut kypsyivät suolavedessä ja sai luomukirnuvoisilauksen lopuksi. Ahvenet paistuivat pannulla luomukirnuvoissa ja mausteeksi riitti Himalajan vuorisuola.

Jälkkäriksi klementiinejä. On muuten tullut testattua useampia laatuja. Ja lopputuloksena on, että kyllä kalleimmat ovat mehukkaimpia, makeimpia ja kivettömimpiä, eli yksinkertaisesti parhaita. Kuvastakin näkee eron, arvatkaa kumpi on herkullisempi?

2 kommenttia:

  1. Olen huomannut kans ton klementiinimandariinimikä lie -ongelman ja ostan nykyään niitä kalleimpia ihan suosiolla. =) Brunoja.

    Ruoka-annos näyttää herkulliselta.

    VastaaPoista
  2. Brunon on hyviä! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista! Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Thanks for the comment! All the comments are wellcome!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...