keskiviikkona, helmikuuta 29, 2012

Nappia ja pilleriä

Eilen tuli annos ihmisen anatomiaa Kinesioteippauskurssin myötä. Hyvin pieni annos, mutta melko oleellinen. Eli ihon alla on sidekudos, joka joustaa ihon ja lihasten liikkeiden mukaisesti. Sidekudoksessa olevat hermopäät ja reseptorit ilmaisevat aivolle millaisessa tilassa kroppa on. Jos siis sidekudos on huonossa kunnossa, niin silloin aivoilla on tieto, että kropassa on jotain vikaa.    

Sidekudoksessa on orgaanista rikkiä, joka muodostaa verkoston, on siis ristisilloittunut. Ihan samalla tavalla kuin polymeerimateriaalit, siksi osaan jopa vähän selittää asiaa. Kumeissahan joustavuuden tekee juuri rikkisidokset, eli rikkiyhdisteiden muodostamat sillat (silloittuminen), jotka muodostavat kiemuraisen verkoston, joka sitten palautuu venytyksen jälkeen alkuperäiseen asentoon. Myös sidekudoksessa rikki on olennaisessa osassa pitämässä yllä tuota joustavaa ja ilmavaa verkostoa, joka seuraa ihmisen liikkeitä. Maaperä ja sen tuottama ruoka köyhtyy koko ajan ravintoarvoiltaan, joten mekin saamme koko ajan vähemmän rikkiä ruuasta. Siksi olisikin hyvä, että ottaisimme rikkiä lisäravinteena. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, jos harrastat liikuntaa.

MSM on se lisäravinne, josta me ihmiset saamme turvallisesti rikkiä parantamaan sidekudoksen hyvinvointia. Myös neste on tärkeä, eli juoda pitää. Juomina parhaita ovat vesi ja vihreä tee.

Ostin apteekista Vidan Vahva MSM-kapseleita, kun ei ollut jauhemuodossa, jonka olisi voinut sekoittaa veteen.
MSM:n imeytymistä vauhdittaa C-vitamiini, joten kannattaa ottaa samalla sitäkin. C-vitamiinihan myös pitää meidät ainakin jollain tavalla vastustuskykyisempinä. C-vitamiini on vesiliukoinen, joten siitä on vaikea saada yliannostusta.

MSM on meillä kotona uusin lisäravinne. MSM:n ja vastustuskyvyn buustaamiseksi, sekä myös estrogeenitasojen hallitsemiseksi ostin Beroccan poretabletteja, joissa on B- ja C-vitamiinejä, sinkkiä, magnesiumia ja kalsiumia. Magnesium on tärkeää hyvän unen ja urheilusta palautumisen kannalta, siis karkkia lihaksille, kalsiumia tarvitaan aina magnesiumin kanssa ja sinkki taas auttaa hallitsemaan estrogeeni- ja testosteronitasoja. Hyvänä puolena poretabletissa on, että se otetaan veden kanssa, joten nestettä tulee juotua kuin vahingossa. Huonona puolena on, että Berocca on ainoa, jossa on sekä B- että C-vitamiinejä, mutta molemmat maut (appelsiini ja tuttifrutti) on makeutettu aspartaamilla.

Me käytämme MSM:ää myös ulkoisesti. Foreverin MSM Gelissä on samaa rikkiä kuin nautimme suun kautta, mutta geelin avulla saamme rikkiä juuri sinne missä sitä akuuteimmin tarvitaan. Kinesioteippauskurssin myötä tämänkin geelin ihmevaikutus aukesi aivan uudella tavalla.

MSM:n ja Beroccan lisäksi meillä käytetään muutamaa muuta lisäravinnetta.

Vasemmalta: Omega-3, magnesium, probiootit, sinkki ja D-vitamiini
Omega-3-valmiste on Foreverin Arctic Sea. Omega-3:n lisäksi tuotteessa on myös Omega-9:ä. Omegoitahan saa mm. kalasta, mutta kalaa ei vain voi syödä niin paljon kuin olisi tarve omegoille. Jos syö rasvaista kalaa kuten lohta, niin siinä on helposti myös metallijäämiä mm. elohopeaa. Pikkukaloissa ja järvikaloissa taas ei ole niin paljon rasvaa, joten niitä pitäisi syödä entistä enemmän.

Olemme todenneet MagneCitin hyväksi magnesiumvalmisteeksi. Se on yksi harvoista vähittäismyynnissä olevista, joissa magnesium on sitraattimuodossa. Sitraattimuoto on hyvin imeytyvää. Lisäksi MagneCitissä on B6-vitamiiniä. B-vitamiinithan ovat myös vesiliukoisia, joten niitäkään ei voi oikein syödä liikaa. B-vitamiinilla on vaikutusta estrogeenien hallintaan.

Probiootteja ollaan testattu monenlaisia. Lacto Seven 7:ssa on montaa erilaista maitohappoa yhteensä 1-2 miljardia per puriste. Maitohappojen tulisi olla eläviä, mahdollisimman monessa eri muodossa ja niitä tulisi saada päivittäin 10 miljardia. Tällaisia kaiken kattavia valmisteita ei juuri Suomessa ole, joten jos teillä on vinkkiä tähän, niin otan mielelläni vastaan. Maitohappobakteerithan pitävät vatsan toimivana hoitamalla sen bakteerikantaa.

BioSignature-mittauksessa todettiin tosiaan, että estrogeenitasot ovat aika korkealla. Niiden hillitsemiseksi tulisi välttää kehon ulkopuolisia estrogeenejä eli xenoestrogeenejä, ja saada enemmän sinkkiä ja B-vitamiiniä. Ostin lähiapteekista Vitabalansin Sinkki Zn-purutabletteja mansikan/vadelman makuisena. Sinkki on tässä helposti imeytyvänä sitraattina, mutta valitettavasti mukana on myös aspartaamia.

Varsinkin näin talvella D-vitamiinia tarvitaan paljon. D-vitamiinien tarvittavasta tasosta on paljon puhetta, mutta ei varsinaista suositusta. Toiset sanovat, ettei kattoa ole, mutta D-vitamiini on kuitenkin rasvaliukoinen, että liika on liikaa. Me käytämme D-Pearls Strong 38µm:a, jossa on D3-vitamiinia kylmäpuristetussa oliiviöljyssä, siis kapselissa. Kapseli hajoaa vatsassa nopeammin kuin puriste, ja öljyyn sekoitettuna se liukenee elimistöön paremmin.

Ei pidä myöskään unohtaa aloe veraa, kun puhutaan lisäravinteista. Meillä käytössä on Foreverin Aloe Vera Gel juurikin tuona maustamattomana versiona, koska siinä ei ole keinotekoisia makeutusaineita. Aloe Vera Gelissä on tärkeitä kasvikemikaaleja sekä myös vitamiineja, mineraaleja ja aminohappoja. Foreverin aloevera-tuotteet ovat siitä hyviä, että käytössä on patentoitu valmistusmenetelmä, jolla aloeveran hyvät ominaisuudet saadaan säilytettyä asiakkaalle asti ja aloeveraa tuotteissa on vähintään 90%.

Aamusheikissä tulee myös käytettyä Argi+-marjajauhetta, macaa, tulsia ja chia-siemeniä. En tiedä ovatko ne varsinaisia lisäravinteita, mutta hyviä vaikuttavia aineita niissä ainakin on. Niistä muuten kirjoitinkin jo aikaisemmin.

Hirrveenhirrveen pitkä postaus, mutta paljon hyvää asiaa!! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Thanks for the comment! All the comments are wellcome!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...