Ajan autoa lähes päivittäin ja pääasiassa reittiä Espoo-Vantaa-Espoo, jolloin matkaan Turun motaria, Kehä I:stä, Tuusulanväylää sekä Kehä III:sta. Myös Keskustaan tulee ajeltua Länsiväylää käyttäen. Kehä I:llä on työmaa Leppävaarasta Vallikallioon saakka, onneksi muita isompia hikkoja ei matkalla ole. Mutta tämäkin tuottaa ainakin minulle aika paljon kirosanoja, kun yritän soljua mukana erikoisjärjestelyissä.
Meidän autossa on vakionopeudensäädin ja käytän sitä hyvin paljon. Tämä helpottaa minua itseäni, ettei nopeus heilu sinne ja tänne ja se on niissä rajoissa, ettei ainakaan sakkoja pitäisi tulla, mutta se ei myöskään ole missään nimessä alinopeutta. Ilmeisesti monet muut kuskit eivät ole tuolla tietyömaa-alueella hokanneet nopeusrajoituksia tai sitten käyttää cruiseria, sillä nopeudet ovat ihan käsittämättömiä. Tietyömaa-alueen nopeusrajoitus on 50km/h, mutta mutkissa ajetaan max 40km/h, mutta suoremmalla pätkällä ei juuri alle 70 km/h ajajia ole. Itse en halua mitään ylimääräisiä tikettejä ja maksuja tyhmyyden tai huolimattomuuden takia, vaikka en minä kyllä juuri poliisiakaan ole nähnyt hakemassa helppoa rahaa.
Toinen juttu on ruuhkissa ajaminen. Onko kuskit todella niin itsekkäitä, että etteivät välitä yhtään muista autoilijoista? Näinkö autokoulussa opetetaan ajamaan? Nelikaistaisella tiellä, jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan autot ajavat lähinnä vain vasemmalla kaistalla hirveillä väleillä ja reilua alinopeutta, vaikka oikean puolen kaista on täysin tyhjä. Turhista kaistanvaihdoistahan voi toki huomauttaa, mutta ei kaistanvaihto ole turhaa, jos väistää takaa tulevia. Voin vain kysyä, että mistä tällainen kulttuuri on tullut, että primäärikaistana tuntuu olevan vasen??
Pitäisi ehkä liikkua julkisilla, ettei menettäisi hermojaan joka aamu ja ilta, kun liikenteessä pyörii. Sen ainakin olen oppinut, ettei koskaan kannata kovin positiivisesti aikatauluttaa menojaan, sillä mitä tahansa voi tulla eteen. Aina kannattaa varata aikaa, oli ajankohta mikä tahansa. Minä yritän kaikesta huolimatta kynsin ja hampain pitää myös omasta sujuvasta ajotavasta, johon ei kuulu vasemmalla kaistalla loikoilu, mutta ehdottomasti kuuluuvat turvalliset mutta lyhyet turvavälit, ripeä reagointi ja kiihdyttäminen ainakin liikennevaloissa, ryhmittäytyminen oikein, mutta vasta oikeilla kaistoilla, ei bussikaistalla, vilkun käyttäminen, vetoketjuperiaate, nopeusrajoitusten noudattaminen, muttei alinopeuden ajaminen, ja kiittämminen, jos tarpeen!
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista! Kaikki kommentit ovat tervetulleita!
Thanks for the comment! All the comments are wellcome!